Boa landelijk gebied (Handhaver C/D) (2 fte)

Nieuws

De RUD Utrecht is op zoek naar een Boa landelijk gebied!

Wat doet de RUD Utrecht?
De RUD voert in opdracht van 11 gemeenten en de provincie Utrecht taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Bij de RUD werk je samen met ongeveer 150 collega’s, waarvan zo’n 120 toezichthouders en vergunningverleners en 30 medewerkers in de bedrijfsvoering. Samen werken we aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving.

De druk op het buitengebied neemt toe en er ontstaat steeds meer overlast door zaken als bijvoorbeeld overtredingen van de toegangsbepalingen in natuurgebieden, afvaldumpingen, illegaal crossen en stroperij.

Voor het team Water, Natuur en Landschap zoeken we daarom een buitengewoon opsporingsambtenaar voor het landelijk gebied.

Wat ga je doen?
Als boa landelijk gebied surveilleer je samen met de huidige boa’s  in het gehele buitengebied van de provincie Utrecht. Je houdt je bezig met het uitvoeren van toezichts- en handhavingstaken. De werkzaamheden bestaan daarnaast uit het constateren van vrije veld delicten op het gebied van bijvoorbeeld de Wet natuurbescherming (met onderdelen gebiedsbescherming, soortenbescherming, houtopstanden en stroperij). Je bent alert op mogelijke illegale situaties in het buitengebied, die onder onze bevoegdheid of die van onze ketenpartners vallen. Hierin werk je ook samen met boa’s van terreinbeherende organisaties binnen de provincie Utrecht.

Je gaat toezien op de naleving van toegangsbepalingen in de natuurgebieden van de diverse eigenaren (bijvoorbeeld Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en Utrechts Landschap). Voorbeelden hiervan zijn het niet aanlijnen van honden, het mountainbiken buiten aangewezen routes en het illegaal betreden van natuurgebieden na zonsondergang. Daarnaast treed je op tegen vernielingen, illegaal crossen, afvaldumpingen en (vis)stroperij in het Utrechtse buitengebied. Als het nodig is, treed je zelf strafrechtelijk op en/of ondersteun je collega-boa’s. Bij complexere strafrechtelijke onderzoeken werk je samen met de politie waarbij in voorkomende gevallen gebruik gemaakt wordt van bijzondere opsporingsbevoegdheden. Ook word je aangewezen als toezichthouder op grond van de Algemene wet bestuursrecht. Dit zul je vooral gebruiken voor het signaaltoezicht voor collega toezichthouders uit andere taakgebieden van de RUD en betrokken gemeenten.

Taken:

  • Je houdt toezicht op een verantwoord gebruik van de natuurgebieden in de provincie Utrecht en op de naleving van de toegangsbepalingen en overige (groene) wet- en regelgeving.
  • Je zorgt voor het opsporen van overtreders, gebruikmakend van je opsporingsbevoegdheden.
  • Je rapporteert over de bevindingen en verzorgt de administratief procedurele afhandeling van handhavingszaken (opstellen proces-verbaal en/of toezichtrapporten).
  • Je treedt corrigerend en/of verbaliserend (strafrecht) op.
  • Je neemt zaken in beslag, waarmee strafbare feiten zijn begaan/gepleegd.
  • Je voert (bestuurlijk) signaaltoezicht uit en zorgt daarbij voor het uitvoeren van- dan wel assisteren bij de uitoefening van (bestuurlijke) handhaving.
  • Je geeft voorlichting, verstrekt informatie en aanwijzingen aan publiek en belanghebbenden.
  • Je verleent eerste hulp bij (bedrijfs-)ongevallen en schakelt waar nodig hulp in (bijvoorbeeld van hulpdiensten).
  • Je neemt deel aan verplichte opleidingsonderdelen ten behoeve van het verkrijgen en behouden van de diverse boa-bevoegdheden (o.a. opsporingsbevoegdheid, geweldsbevoegdheid);
  • Je neemt deel aan operationele overleggen met overige opsporingsambtenaren en/of politie in het werkgebied.

Wie ben jij?
Jij bent een opsporingsambtenaar (buitengewoon of algemeen) met affiniteit voor de natuur. Je bent in staat om surveillances, controles en handhavingszaken zelfstandig op te pakken en af te ronden, maar je kunt ook goed samenwerken. Ook ben je bereid om op onregelmatige tijden te werken, dus ook ’s avonds, ‘s nachts en in de weekenden.

Je bent energiek, resultaatgericht en alert op de verschillende factoren binnen het werkveld. Je kunt je verplaatsen in mensen en situaties, waardoor je oog hebt voor de verschillende invalshoeken. Ook ben je positief ingesteld en weet je dat goed over te brengen op anderen. Hierdoor kun je omgaan met stressvolle situaties, waarin emotie en/of agressie een rol kunnen spelen. Hierbij kun je met jouw talenten de-escalerend optreden. Verder ben je integer, gedisciplineerd, ordelijk, systematisch en kun je goed met digitale systemen overweg. Voor deze functie is het verplicht om de trainingen tot en met RTGB VI en een stabiliteitsonderzoek positief te doorlopen. Je hebt ook geldige Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) nodig.

Waarom zou je willen werken bij de RUD?
Werken bij ons betekent meer dan je taken uitvoeren. Je bent niet alleen boa, vergunningverlener, adviseur, manager, toezichthouder of medewerker bedrijfsvoering. Je bouwt ook mee aan een organisatie en je krijgt ruimte voor jouw ideeën en initiatieven. We vinden je talent belangrijk en stimuleren je om deze in te zetten voor de organisatie. Want als jij je talenten kunt inzetten, dan vliegt de dag voorbij. In onze informele en open cultuur gaan we uit van vertrouwen en kun je thuiswerken. Ben je onder de 35 jaar dan doe je mee aan ons Young Professionals programma. Ben je ouder, dan zijn er ook talloze evenementen zoals borrels, een DOE dag en een Kerstfeest waar je aan mee kunt doen.

Wat hebben we jou te bieden?
Naast een open en uitdagende werkomgeving en leuke collega’s, krijg je ook een salaris van maximaal € 4.004,93 bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek (schaal C/D, inschaling is afhankelijk van kennis en ervaring). De RUD volgt de cao Provinciale sector. De functie is voor onbepaalde tijd. In eerste instantie krijg je een arbeidsovereenkomst voor één jaar.

Naast het brutoloon krijg je een individueel keuzebudget (IKB). Dit is een vrij besteedbaar budget en bedraagt een percentage van 22,37% over de waarde van je bruto loonsom. Een fulltime werkweek is 36 uur, maar je hebt de mogelijkheid om ATV op te bouwen. Dan werk je 40 uur per week, hierdoor bouw je 204 extra verlof uren per jaar op. Daarnaast krijg je 144 uur regulier verlof.

Contact en procedure
Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan gaan we graag met je in gesprek. Mail je cv en motivatiebrief onder vermelding van “Groene boa” uiterlijk 25 februari 2022 naar rud_hrm@rudutrecht.nl.

Wil je meer informatie over de procedure? Neem dan contact op met David Bergenhenegouwen d.bergenhenegouwen@rudutrecht.nl of op het nummer 0655498077.

Wil je meer informatie over de functie-inhoud? Neem dan ook contact op met één van de drie huidige Boa’s landelijk gebied, Rutger Zweers r.zweers@rudutrecht.nl of op het nummer 0615509957.

Op 8 maart 2022 vinden de gesprekken plaats.

Met deze vacature willen wij graag zelf onze nieuwe collega werven. Dit is dan ook géén oproep voor acquisitie.