Handhaver Bedrijven voor de RUD Utrecht en de Gemeente Utrecht (36 uur)
Ben jij een milieubeschermer met een groen hart? Dan is dit dé vacature voor jou!
De RUD is een talentgerichte organisatie. We kijken daarom niet alleen naar wat iemand aan vaardigheden heeft geleerd, maar vooral ook naar talenten en ontwikkelpotentieel. Kun jij goed zelfstandig werken en durf je daarvoor te gaan (talent Rots), zie je snel wat ergens misgaat (talent Foutenspeurneus), vind jij graag de verbinding tussen mensen (talent Bruggenbouwer) of heb je andere talenten die het vervullen van deze functie tot een succes maken? Reageer dan nu op deze vacature!

Wat doet de RUD?
De RUD Utrecht voert in opdracht van 11 gemeenten en de provincie Utrecht taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Bij de RUD Utrecht werk je samen met ongeveer 150 collega’s, waarvan zo’n 120 toezichthouders en vergunningverleners en 30 medewerkers in de bedrijfsvoering. Samen werken we aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. We ontwikkelen ons steeds meer van een pure uitvoeringsorganisatie naar een breed inzetbare partner voor onze opdrachtgevers. De RUD Utrecht bestaat uit vier onderdelen: Bedrijfsvoering, Bodem & Ondergrond, Water, Natuur en Landschap (WNL) en Bedrijven. Jij komt te werken bij het laatste onderdeel. Het cluster Handhaving Bedrijven bestaat uit ongeveer 23 medewerkers, die afwisselend binnen en buiten het kantoor van de RUD hun werkzaamheden verrichten.
Wat ga jij doen?
Je houdt je bezig met toezicht- en handhavingtaken inzake onder andere de Wet milieubeheer, Activiteitenbesluit, PGS-richtlijnen, Wabo en Energie. Je bereidt controles voor en voert deze uit bij bedrijven om hun milieuprestaties in kaart te brengen. Als Handhaver houd je je concreet bezig met het:
- signaleren van overtredingen en waar nodig handhavend optreden;
- opstellen van rapportages naar aanleiding van de controles en het verzorgen van de administratieve afhandeling;
- tijdig signaleren of- en welke specialisten of juristen er moeten worden ingeschakeld;
- reageren op milieuklachten en deze op correcte wijze afhandelen;
- meedraaien in de consignatiediensten: dit houdt in dat je bereikbaar bent voor telefoontjes die via de milieuklachtenlijn binnenkomen en deze afhandelt, hier staat een extra vergoeding tegenover;
- deelnemen aan werk- en projectgroepen;
- voorlichting geven aan publiek en belanghebbenden en rapporteren over je bevindingen;
- inhoudelijk ambassadeur zijn voor de RUD Utrecht en haar opdrachtgevers en klanten.
Een dag in de praktijk van collega handhaver Yannick
Een dag in de praktijk van collega handhaver Yannick ziet er ongeveer zo uit: Coördinator Jesper heeft jaarlijsten opgesteld met controles die uitgevoerd moeten worden. Vandaag heeft Yannick twee controles gepland: één bij een bedrijf waarvoor hij een afspraak heeft gemaakt en één onaangekondigde controle bij een horecabedrijf. De aangekondigde controle is bij een vergunningsplichtig bedrijf en Yannick heeft de vergunning gisteren uitgebreid doorgenomen. Tijdens de controle zijn er twee aandachtspunten gevonden, die het bedrijf zal oplossen. Bij de onaangekondigde controle heeft Yannick drie aandachtspunten ontdekt, die zullen worden opgenomen in de waarschuwingsbrief. Yannick rijdt terug naar kantoor om deze brieven op te stellen en de gegevens in het zaaksysteem te verwerken. De brieven laat hij controleren door zijn collega Sri voordat ze worden verstuurd.
Samenwerkingsconstructie met de stad Utrecht
Voor deze vacature geldt een bijzondere samenwerking met de gemeente Utrecht. De gemeente Utrecht zal uiterlijk 1 januari 2026 meer van haar milieutaken uit laten voeren door de RUD Utrecht. Tot die tijd heeft de gemeente milieu-toezichthouders nodig om haar werk uit te voeren, maar is het niet zinvol en toekomstbestendig om deze bij de gemeente in dienst te laten treden. Omdat de RUD Utrecht uiteindelijk personeel in dienst zal hebben om deze extra taken van Utrecht uit te kunnen voeren, is er voor gekozen om tot het moment van overdracht van die taken, te werken met de volgende constructie: Je treedt direct in dienst bij de RUD Utrecht, maar wordt voor (een deel van het werk) gedetacheerd naar de gemeente Utrecht. Je zult dus (deels) voor de stad en vanaf het stadhuis van Utrecht je werk verrichten, totdat de milieuwerkzaamheden definitief over gaan naar de RUD Utrecht. Je formele werkgever zal dus vanaf de start de RUD Utrecht zijn.
Waarom zou je willen werken bij de RUD?
Werken bij ons betekent meer dan je taken uitvoeren. Je bent niet alleen handhaver, vergunningverlener, adviseur, manager of toezichthouder. Je bouwt ook mee aan een organisatie en je krijgt ruimte voor jouw ideeën en initiatieven. We vinden je talent belangrijk en stimuleren je om deze in te zetten voor de organisatie. Want als jij je talenten kan inzetten dan vliegt de dag voorbij. In onze informele en open cultuur gaan we uit van vertrouwen en kun je thuiswerken. Ben je onder de 35 jaar dan doe je mee aan ons Young Professionals programma. Ben je ouder, dan zijn er ook talloze evenementen zoals borrels, een DOE dag en een Kerstfeest waar je aan mee kan doen.
Wie ben jij?
Je bent een zelfstandige Milieubeschermer, maar je werkt net zo graag met je collega’s om samen de gestelde doelen te behalen. Het werken bij een typische omgevingsdienst past bij je, omdat jij je thuis voelt in zo’n dynamische omgeving. De vele ontwikkelingen die spelen, zoals de invoering van de Omgevingswet, vragen om flexibiliteit. Je kunt je verplaatsen in mensen en situaties, waardoor je oog hebt voor de verschillende invalshoeken van het werkveld en goed kan omgaan met weerstand. Voor deze functie heb je het volgende te bieden:
- Je hebt hbo-werk- en -denkniveau
- Je hebt kennis van en/of afinitiet met relevante wet- en regelgeving (bijvoorbeeld Wm, Activiteitenbesluit, PGS-richtlijnen, Wabo, Agrarische sector, Energie ed.);
- Je hebt een goede dosis energie en bent resultaatgericht;
- Je kunt goed overweg met digitale systemen;
- Je bent in bezit van een rijbewijs B;
- i.v.m. consignatie-diensten is wonend in de Provincie Utrecht een pré. Maximale reisafstand enkele reis woon-werkverkeer is 45-60 minuten.
Wat hebben we jou te bieden?
Naast een open en uitdagende werkomgeving en leuke collega’s krijg je een jaarsalaris van maximaal € 64.176 (Schaal 9; €5.348,-per maand op basis van een 36-urige werkweek, inclusief IKB van 22,37 %). Inschaling is afhankelijk van kennis en ervaring. De RUD Utrecht volgt de CAO Provinciale sector. De functie is voor onbepaalde tijd. In eerste instantie krijg je een arbeidsovereenkomst voor de duur van één jaar. Een fulltime werkweek is 36 uur maar je hebt de mogelijkheid om ATV op te bouwen. Dan werk je 40 uur per week, hierdoor bouw je 204 extra verlof uren per jaar op. Daarnaast krijg je standaard 144 uur verlof.
Contact en procedure
Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan gaan we graag met je in gesprek. Mail je cv en motivatiebrief onder vermelding van “Handhaver Bedrijven” naar werkenbij@rudutrecht.nl. We maken een selectie van kandidaten die op gesprek komen. Een gesprek met een collega van de gemeente Utrecht is ook onderdeel van de procedure.
De vacature staat open t/m 12 november. Als we eerder genoeg geschikte kandidaten hebben, sluiten we de vacature eerder.
Voor inhoudelijke vragen over deze vacature kun je het beste contact opnemen met Boris van de Water (b.vandewater@rudutrecht.nl, tel 06 55498028) en voor vragen over de procedure kun je contact opnemen met Daan van Osta, werkenbij@rudutrecht.nl, tel. 06-29681946).
Talent staat bij ons centraal, ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt. Bij de RUD streven we naar een veilige werkomgeving waar je jezelf kunt zijn en werk doet waar je plezier en energie uit haalt. We weten dat hoe je naam gespeld is, hoe oud je bent, van wie je houdt en wat je gelooft niets zegt over jouw geschiktheid voor deze vacature. Talent als basis, diversiteit als kracht. Voel je welkom om te solliciteren!
Met deze vacature willen wij graag zelf onze nieuwe collega werven. Dit is dan ook géén oproep voor acquisitie.