Senior Handhaver Bedrijven

Vacature

De RUD Utrecht is op zoek naar een Senior Handhaver voor het cluster Bedrijven.

""

Ben jij een ervaren handhaver met een passie voor het beschermen van het milieu? Weet jij fouten feilloos te zien (talent Foutenspeurneus), laat jij je niet zo makkelijk van je stuk brengen (talent Rots) of heb je een ander talent dat je in deze functie kunt inzetten? Ben jij op zoek naar de kans om een leidende rol te spelen in het toezicht en de handhaving bij onder meer afvalbedrijven, elektriciteitsdistributiebedrijven en overige bedrijven met een IPPC-installatie? Dan is dit dé vacature voor jou!

Wat doet de RUD?
De RUD Utrecht voert in opdracht van 11 gemeenten en de provincie Utrecht taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Bij de RUD Utrecht werk je samen met ongeveer 150 collega’s, waarvan zo’n 120 toezichthouders en vergunningverleners en 30 medewerkers in de bedrijfsvoering. Samen werken we aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. We ontwikkelen ons steeds meer van een pure uitvoeringsorganisatie naar een breed inzetbare partner voor onze opdrachtgevers. De RUD Utrecht bestaat uit vier onderdelen: Bedrijfsvoering, Bodem & Ondergrond, Water, Natuur en Landschap (WNL) en Bedrijven. Jij komt te werken bij het laatste onderdeel. Het cluster Handhaving Bedrijven bestaat uit ongeveer 23 medewerkers, die afwisselend binnen en buiten het kantoor van de RUD hun werkzaamheden verrichten.

Wat ga je doen?
Als Senior Handhaver ben je verantwoordelijk voor het toezicht- en handhavingsproces inzake de Wm, Activiteitenbesluit, PGS-richtlijnen, Wabo, Agrarische sector en energie. Jij richt je vooral op geavanceerde milieuprojecten en -programma's in de specifieke sectoren van afvalbeheer, elektriciteitsdistributie en andere IPPC-installaties. Daarmee lever je een bijdrage aan een schone en duurzame omgeving. In deze rol ligt de nadruk op:

  • Regievoering over het handhavingsproces;
  • Verrichten van handhavingswerkzaamheden op meerdere complexe en brede beleidsterreinen met maatschappelijke inpact;
  • Adviseren over complexe handhaving aspecten;
  • Overtredingen signaleren en waar nodig handhavend op te treden (voor met name grote bedrijven);
  • Rapportages opstellen naar aanleiding van de controles en het verzorgen van de administratieve afhandeling;
  • Tijdig signaleren of- en welke specialisten of juristen er moeten worden ingeschakeld;
  • Reageren op milieuklachten en deze op correcte wijze afhandelen;
  • Coördineren en meedraaien in de consignatiediensten; 
  • Deelnemen aan werk- en projectgroepen;
  • Voorlichting geven aan publiek en belanghebbenden en rapporteren over je bevindingen;
  • Inhoudelijk ambassadeur zijn voor de RUD Utrecht en haar opdrachtgevers en klanten.

Een typische werkdag kan er als volgt uitzien: Je hebt geplande inspecties bij diverse bedrijven in de afval- en elektriciteitssector, en bedrijven met IPPC-installaties. Tijdens deze inspecties identificeer je compliancekwesties en bespreek je mogelijke oplossingen met de betrokken partijen. Eenmaal terug op kantoor zorg je voor gedegen rapportages en waar nodig schakel je juridische expertise in.

Waarom zou je willen werken bij de RUD?
Bij ons draait het niet alleen om het uitvoeren van taken; je bouwt mee aan een organisatie en hebt ruimte om je ideeën en initiatieven in te zetten. We benutten en waarderen jouw talent, en streven naar een cultuur van vertrouwen en flexibiliteit. Dit betekent ook dat je de mogelijkheid krijgt een deel van de tijd thuis te werken. Of je nu onder de 35 jaar bent en deelneemt aan ons Young Professionals programma, of ouder en betrokken bij diverse evenementen, we bieden een werkomgeving waarin je groeit en geniet van je werk.

Wie ben jij?
Je bent een zelfstandige en ervaren milieubeschermer met de vaardigheid om complexe milieukwesties op te lossen. Je voelt je thuis in een dynamische omgeving en kunt flexibel omgaan met veranderende wetgeving en omstandigheden. Jij werkt goed samen met mensen in verschillende situaties. Met jouw goede dosis energie, ga je proactief en resultaatgericht te werk. Voor deze functie beschik je over:

  • Een afgeronde hbo-opleiding in een relevante richting.
  • Kennis van milieugerelateerde wet- en regelgeving (Wm, Activiteitenbesluit, PGS-richtlijnen, Wabo, Agrarische sector, Energie, etc.).
  • De vaardigheid om digitale systemen jezelf snel eigen te maken
  • Je bezit een rijbewijs B
  • Bereidheid tot het draaien van bereikbaarheidsdiensten
  • Woonachtig zijn in de provincie Utrecht is een pré, vanwege de consignatiediensten (maximale reisafstand enkele reis woon-werkverkeer: 45-60 minuten)
  • Een diploma voor Buitengewoon Opsporingsambtenaar is een pré

Wat hebben we jou te bieden?
Naast een stimulerende werkomgeving en fijne collega's, bieden we een jaarsalaris dat kan oplopen tot maximaal €81.704 (schaal 11 van de CAO provincies; een maandsalaris van maximaal €6808,-, inclusief individueel keuzebudget, op basis van 36 uur). Inschaling is afhankelijk van ervaring en expertise. Je krijgt in eerste instantie een arbeidsovereenkomst voor de duur van één jaar, met uitzicht op een vast dienstverband. Verder heb je de mogelijkheid om ATV-dagen op te bouwen, dan werk je 40 uur per week en bouw je 204 extra verlofuren per jaar op, naast de standaard 144 verlofuren.

Contact en procedure
Herken je jezelf in dit profiel? We nodigen je graag uit voor een gesprek. Stuur je cv en motivatiebrief met vermelding van "Senior Handhaver" naar werkenbij@rudutrecht.nl.

Voor inhoudelijke vragen over de vacature kun je contact opnemen met Boris van de Water (b.vandewater@rudutrecht.nl, tel. 06 55498028). Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je terecht bij Daan van Osta (tel. 06 29681946), beiden bereikbaar via het e-mailadres werkenbij@rudutrecht.nl.

Bij de RUD streven we naar diversiteit en een inclusieve werkomgeving. Iedereen is welkom om te solliciteren, ongeacht achtergrond, leeftijd, geslacht, geaardheid, of overtuiging. Deze vacature is bedoeld voor directe werving; acquisitie wordt niet op prijs gesteld.