Toezichthouder Wet natuurbescherming (2x 1 fte)

De natuur beschermen, terwijl er volop wordt gebouwd en ontwikkeld. Waar nodig op je strepen staan, maar tegelijkertijd rekening houden met andere belangen: dit zijn de uitdagingen waar jij mee aan de slag kunt als toezichthouder Wet natuurbescherming bij de RUD Utrecht. Bij ons krijg je te maken met burgers, bedrijven, gemeenten, provincie, woningbouwcorporaties en hun uiteenlopende (bestuurlijke) belangen. Heb jij een relevante HBO opleiding of ruim voldoende werkervaring? Lees dan vooral verder: wij zijn op zoek naar jou!

Wat doet de RUD?
De RUD Utrecht voert in opdracht van 11 gemeenten en de provincie Utrecht taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Bij de RUD Utrecht werk je samen met ongeveer 150 medewerkers, waarvan zo’n 120 toezichthouders en vergunningverleners en 30 medewerkers in de bedrijfsvoering. Samen werken we aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. We ontwikkelen ons steeds meer van een pure uitvoeringsorganisatie naar een breed inzetbare partner voor onze opdrachtgevers. De uitbreiding binnen het cluster Wet natuurbescherming  is onderdeel van deze ontwikkeling.

Wat ga jij doen?
Een belangrijke taak van de RUD is toezicht en handhaving van de Wet natuurbescherming. Wij voeren deze taak uit voor de provincie Utrecht, die zelf de vergunningverlening verzorgt.
We hebben het dan over vergunningen voor de PAS, ontheffing voor soorten of jacht en schadebestrijding, maar ook kapmeldingen van houtopstanden. Als toezichthouder ben jij verantwoordelijk voor de contacten met de ontheffinghouders en zorg jij dat de ze zich houden aan de voorschriften. Dat doe je op pro actieve wijze, waarbij je weet wanneer het tijd is om te gaan handhaven.

Naast het controleren van deze vergunningen en ontheffingen, probeer je overtredingen te voorkomen. Dit doe je door preventief met partijen het gesprek aan te gaan en voorlichting te geven over de Wet natuurbescherming. Is preventief niet meer mogelijk, dan weet je kordaat op te treden bij het aantreffen van overtredingen van de Wet natuurbescherming. Omdat de natuur niet alleen binnen kantoortijden speelt, ben je ook onderdeel van de groene piketdienst.

Waar voldoe jij aan?
De wereld om ons heen verandert snel. Daarbij worden veel ingrepen gedaan in de infrastructuur en woningbouw, waarbij de natuur in het geding kan komen. Verschillende belangen komen samen en hiervoor is het soms nodig om het eigen standpunt overtuigend te verdedigen. Andere keren is een pragmatische oplossing gewenst èn mogelijk. Je beschikt daarom over uitstekende communicatie-en adviesvaardigheden. Je werkt snel en nauwkeurig en bent in staat om snel tot de kern van een vraag door te dringen. Je beschikt over ervaring in het vakgebied en/of je hebt een relevante opleiding op HBO niveau.

Je bent klantgericht in het handelen zonder daarbij het belang van de organisatie uit het oog te verliezen. Uiteraard kun je goed samenwerken en voel je je op je gemak in een bestuurlijke omgeving.

Waarom zou je willen werken bij de RUD?
Werken bij ons betekent meer dan je taken uitvoeren. Je bent niet alleen adviseur, vergunningverlener, toezichthouder of medewerker bedrijfsvoering: je bouwt ook mee aan een organisatie en je krijgt ruimte voor jouw ideeën en initiatieven. We vinden je talent belangrijk en stimuleren je om deze in te zetten voor de organisatie. Omdat er veel ontwikkelingen zijn, zoals bijvoorbeeld de invoering van de Omgevingswet, willen we in kunnen spelen op veranderingen. Dit vraagt om samenwerking en flexibiliteit van alle collega’s. In onze informele en open cultuur gaan we uit van vertrouwen en heb je de mogelijkheid om plaats- en tijdonafhankelijk te werken.

Wat krijg je van ons?
Naast een open en uitdagende werkomgeving en leuke collega’s krijg je een salaris van maximaal € 3.663,75 bruto per maand op basis van een 36-urige werkweek. De functie wordt ingeschaald in schaal 9 van de salarisschalen cao Provincies.

De RUD Utrecht volgt de CAO Provincies. Naast het brutoloon krijg je een individueel keuzebudget (IKB). Dit is een vrij besteedbaar budget en bedraagt een percentage van 22,37% over de waarde van je bruto loonsom. Een fulltime werkweek is 36 uur maar je hebt de mogelijkheid om ATV op te bouwen. Dan werk je 40 uur per week, hierdoor bouw je 204 extra verlof uren per jaar op. Daarnaast krijg je 144 uur verlof.

Meer informatie / solliciteren
Voor meer informatie over de functie kun je terecht bij Frank van Raad (coördinator cluster Wet natuurbescherming) via telefoonnummer 06-55498009 of per email via f.vanraad@rudutrecht.nl.

Voor meer informatie over de procedure van deze vacature kun je terecht bij Sanne Willekers (Adviseur HRM) via telefoonnummer 06-55498018 of per email via s.willekers@rudutrecht.nl.

Mail je brief en CV uiterlijk 26 mei 2019 onder vermelding van “sollicitatie Toezichthouder Wet natuurbescherming” naar rud_hrm@rudutrecht.nl. Gesprekken worden gepland op 28 mei 2019.

 

Acquisitie naar aanleiding van deze advertentie wordt niet op prijs gesteld.