Senior Handhaver Bedrijven (36 uur)

Vacature

Ben jij een ervaren handhaver met een passie voor het beschermen van het milieu? Weet jij fouten feilloos te zien (talent Foutenspeurneus), laat jij je niet zo makkelijk van je stuk brengen (talent Rots) of heb je een ander talent dat je in deze functie kunt inzetten? Wij bieden je de kans om een leidende rol te spelen in het toezicht en de handhaving bij onder meer afvalbedrijven en overige bedrijven met een IPPC-installatie!

''''

Wat doet de RUD?

De RUD Utrecht voert in opdracht van 11 gemeenten en de provincie Utrecht taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Bij de RUD Utrecht werk je samen met ongeveer 150 collega’s, waarvan zo’n 120 toezichthouders en vergunningverleners en 30 medewerkers in de bedrijfsvoering. Samen werken we aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. We ontwikkelen ons steeds meer van een pure uitvoeringsorganisatie naar een breed inzetbare partner voor onze opdrachtgevers. De RUD Utrecht bestaat uit vier onderdelen: Bedrijfsvoering, Bodem & Ondergrond, Water, Natuur en Landschap (WNL) en Bedrijven. Jij komt te werken bij het laatste onderdeel. Het cluster Handhaving Bedrijven bestaat uit ongeveer 23 medewerkers, die afwisselend binnen en buiten het kantoor van de RUD hun werkzaamheden verrichten.

Wat ga je doen?

Als Senior Handhaver ben je verantwoordelijk voor het toezicht- en handhavingsproces inzake de Wet Milieubeheer, de Omgevingswet, PGS-richtlijnen, de afvalsector en overige IPPC installaties. Jij richt je vooral op geavanceerde milieuprojecten en -programma's in de specifieke sectoren van afvalbeheer, en andere IPPC-installaties. Daarmee lever je een bijdrage aan een schone en duurzame omgeving. In deze rol ligt de nadruk op:

  • Regievoering over het handhavingsproces;
  • Verrichten van handhavingswerkzaamheden op meerdere complexe en brede beleidsterreinen met maatschappelijke impact;
  • Adviseren over complexe handhaving aspecten;
  • Overtredingen signaleren en waar nodig handhavend op te treden (voor met name grote bedrijven); 
  • Rapportages opstellen naar aanleiding van de controles en het verzorgen van de administratieve afhandeling; 
  • Tijdig signaleren of en zo ja welke specialisten of juristen er moeten worden ingeschakeld;
  • Reageren op milieuklachten en deze op correcte wijze afhandelen; 
  • Coördineren en meedraaien in de consignatiediensten; 
  • Deelnemen aan werk- en projectgroepen; 
  • Voorlichting geven aan publiek en belanghebbenden en rapporteren over je bevindingen;
  • Inhoudelijk ambassadeur zijn voor de RUD Utrecht en haar opdrachtgevers en klanten.

 

Een typische werkdag kan er als volgt uitzien: Je hebt geplande inspecties bij diverse bedrijven in de afvalsector en bedrijven met IPPC-installaties. Tijdens deze inspecties identificeer je compliancekwesties en bespreek je mogelijke oplossingen met de betrokken partijen. Eenmaal terug op kantoor zorg je voor gedegen rapportages en waar nodig schakel je juridische expertise in.

Waarom zou je willen werken bij de RUD?

Bij ons draait het niet alleen om het uitvoeren van taken; je bouwt mee aan een organisatie en hebt ruimte om je ideeën en initiatieven in te zetten. We benutten en waarderen jouw talent, en streven naar een cultuur van vertrouwen en flexibiliteit. Dit betekent ook dat je de mogelijkheid krijgt een deel van de tijd thuis te werken. We bieden een werkomgeving waarin je groeit en geniet van je werk, waarbij er ook tijd is voor een borrel, een DOE-dag of bijvoorbeeld ons jaarlijkse kerstfeest.

Wie ben jij?

Je bent een zelfstandige en ervaren milieubeschermer met de vaardigheid om complexe milieukwesties op te lossen. Je voelt je thuis in een dynamische omgeving en kunt flexibel omgaan met veranderende wetgeving en omstandigheden. Jij werkt goed samen met mensen in verschillende situaties. Met jouw goede dosis energie, ga je proactief en resultaatgericht te werk. Voor deze functie beschik je over:

  • Een afgeronde hbo-opleiding in een relevante richting;
  • Kennis van milieugerelateerde wet- en regelgeving (bijvoorbeeld de Wet Milieubeheer, de Omgevingswet en haar voorgangers);
  • De vaardigheid om digitale systemen jezelf snel eigen te maken;
  • Je bezit een rijbewijs B;
  • Bereidheid tot het draaien van bereikbaarheidsdiensten;
  • Woonachtig zijn in de provincie Utrecht is een pré, vanwege de consignatiediensten (maximale reisafstand enkele reis woon-werkverkeer: 45-60 minuten);
  • Een diploma voor Buitengewoon Opsporingsambtenaar is een pré.

 

Wat hebben we jou te bieden?

Naast een stimulerende werkomgeving en fijne collega’s bieden we je een maandsalaris van maximaal €5.564,- (+22,37% IKB = €6.808,-; schaal 11 van de CAO Provincies, op basis van 36 uur). Inschaling is afhankelijk van ervaring en expertise. Je krijgt in eerste instantie een arbeidsovereenkomst voor de duur van één jaar, met uitzicht op een vast dienstverband. Verder heb je de mogelijkheid om ATV-dagen op te bouwen, dan werk je 40 uur per week en bouw je 204 extra verlofuren per jaar op, naast de standaard 144 verlofuren. 

Enthousiast?

Herken je jezelf in dit profiel? Dan kun je solliciteren via de knop ‘solliciteer direct’. 

Voor inhoudelijke vragen over de vacature kun je contact opnemen met Boris van de Water (b.vandewater@rudutrecht.nl, tel. 06 55498028). Voor vragen over de sollicitatieprocedure kun je terecht bij Daan van Osta (werkenbij@rudutrecht.nl, tel. 06 29681946).

Talent staat bij ons centraal, ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt. Bij de RUD streven we naar een veilige werkomgeving waar je jezelf kunt zijn en werk doet waar je plezier en energie uit haalt. We weten dat hoe je naam gespeld is, hoe oud je bent, van wie je houdt en wat je gelooft niets zegt over jouw geschiktheid voor deze vacature. Talent als basis, diversiteit als kracht. Voel je welkom om te solliciteren!

Bij gelijke geschiktheid hebben interne kandidaten voorrang.

Met deze vacature willen wij graag zelf onze nieuwe collega werven. Dit is dan ook géén oproep voor acquisitie.

Solliciteer direct