Toezichthouder Bodem (36 uur)

Vacature

Ben jij een bodembeschermer die met de voeten in de klei staat? Dan is dit dé vacature voor jou! De RUD is een talentgerichte organisatie. We kijken daarom niet alleen naar wat iemand aan vaardigheden heeft geleerd, maar vooral ook naar talenten en ontwikkelpotentieel. Weet jij vanuit jezelf hoe je goed moet handelen (talent Rots), zie jij snel patronen in complexe zaken (talent Ontrafelaar), hou je er van bruggen tussen mensen te bouwen (talent Bruggenbouwer), of heb je andere talenten die het vervullen van deze functie tot een succes maken? Reageer dan nu op deze vacature!

''''

Wat doet de RUD?
De RUD Utrecht voert in opdracht van 11 gemeenten en de provincie Utrecht taken uit op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving. Bij de RUD Utrecht werk je samen met ongeveer 150 collega’s, waarvan zo’n 120 toezichthouders en vergunningverleners en 30 medewerkers in de bedrijfsvoering. Samen werken we aan een schoon milieu, natuurbehoud en een veilige leefomgeving. We ontwikkelen ons steeds meer van een pure uitvoeringsorganisatie naar een breed inzetbare partner voor onze opdrachtgevers. De RUD Utrecht bestaat uit vier onderdelen: Bodem & Ondergrond, Water, Natuur en Landschap (WNL), Bedrijven en Bedrijfsvoering. Jij komt te werken bij het eerste onderdeel. Het cluster Bodem bestaat uit ongeveer 30 medewerkers die afwisselend binnen en buiten het kantoor van de RUD hun werkzaamheden verrichten.

Wat ga jij doen?
Je houdt je bezig met toezichts- en handhavingstaken inzake de OmgevingswetI n de provincie Utrecht. Indien noodzakelijk treed je zelf bestuursrechtelijk op of ondersteun je bij strafrechtelijk optreden.

Als Toezichthouder Bodem houd je je concreet bezig met het:

  • uitvoeren van gebiedscontroles, waarbij actief gezocht wordt naar illegale situaties en overtredingen van het Besluit activiteiten leefomgeving (Bal);
  • toezicht houden op complexe en/of bestuurlijk gevoelige saneringen, je hebt daarbij een adviserende rol;
  • verrichten van inspecties en onderzoek, signaleren van afwijkingen en overtredingen in procedures en/of uitvoering van wet- en regelgeving;
  • zo nodig corrigerend en/of verbaliserend optreden en zorg dragen voor de afhandeling van formele besluitvorming;
  • beoordelen van diverse bodemrapportages;
  • inhoudelijk ambassadeur zijn voor een aantal van onze opdrachtgevers.

Een werkdag in praktijk 
In de ochtend staat een sanering op de agenda. Thuis log je even in om te kijken waar het over gaat en welke partijen er bij betrokken zouden moeten zijn. Daarna is het tijd om naar de saneringslocatie te gaan. Hier spreek je met de MKB-er en aannemer, en doorloopt de controle. In de bouwkeet legitimeer je jezelf en controleer je de boeken en werkzaamheden. Eventuele bevindingen noteer je later in een brief naar de opdrachtgever. Het is aan jou om na te gaan of je al dan niet direct moet acteren op eventueel geconstateerde overtredingen. Bij vertrek laat je nog even je kaartje bij de saneerders achter en laat ze weten dat wanneer er vragen zijn, ze gerust kunnen bellen of mailen.

Vanuit de saneringslocatie ga je op weg naar kantoor. Dit doe je via een toeristische route om direct een korte gebiedscontrole uit te voeren. Tijdens zo’n gebiedscontrole ga je na of er graaf- of bodemwerkzaamheden worden uitgevoerd die niet bekend zijn. Indien je dergelijke werkzaamheden tegenkomt, is het zaak hier ook even het fijne van te weten. Waarom zijn ze niet bij de RUD bekend? Worden ze illegaal uitgevoerd? Of waren deze werkzaamhedenniet meldingplichtig? Dan blijven ze bij de RUD ook buiten de scope. Op kantoor zet je je controle in Powerbrowser (ons zaaksysteem). Je uploadt de foto’s en doorloopt de stappen in het systeem. Van de controle stuur je een brief de deur uit voor ‘geen overtredingen’ of je stelt een waarschuwingsbrief op met punten die moeten worden hersteld. Bij dit laatste houd je ook vinger aan de pols of het daadwerkelijk wordt gedaan. Eventuele vragen die bij jezelf zijn ontstaan gedurende de controle, stem je even met collega’s af. Mooi om zo te kunnen sparren. Dit houdt het team sterk, en zo leert men ook van elkaar. In de middag nog even wat meldingen beoordelen en opzoeken wat er in je toegewezen regio gebeurt. Op die manier heb je gevoel voor wat er speelt binnen het beheergebied van de RUD Utrecht.

Fusie van Omgevingsdiensten
Per januari 2026 zal de RUD Utrecht gefuseerd zijn met de andere omgevingsdienst in de regio, de Omgevingsdienst Regio Utrecht (ODRU). Vooruitlopend daarop zoeken we al steeds meer de samenewerking op. Zo worden enkele bodemtaken van de ODRU nu al door de RUD Utrecht uitgevoerd. Hier kan jij ook een rol in spelen. 

Wat breng je mee?
Je bent een zelfstandige bodembeschermer. Je werkt graag samen met je collega’s om de gestelde doelen te behalen. Het werken bij een typische omgevingsdienst past bij je, omdat jij je thuis voelt in zo’n dynamische omgeving. De vele ontwikkelingen die spelen, zoals de recente invoering van de Omgevingswet, vragen om flexibiliteit. Je kunt je verplaatsen in mensen en situaties, waardoor je oog hebt voor de verschillende invalshoeken van het werkveld en goed kan omgaan met weerstand. Voor deze functie heb je het volgende te bieden:

  • een afgeronde hbo opleiding;
  • minimaal 2 jaar relevante ervaring op het gebied van bodemsaneringen en bij voorkeur ook met handhaving;
  • je kunt controles en handhavingszaken zelfstandig oppakken;
  • in bezit van een rijbewijs B;
  • kennis van relevante wet-en regelgeving, met namen de Omgevingswet en het Besluit activiteiten leefomgeving is in je voordeel;

Waarom zou je willen werken bij de RUD?
Werken bij ons betekent meer dan je taken uitvoeren. Je bent niet alleen toezichthouder, vergunningverlener, of manager. Je bouwt ook mee aan een organisatie en je krijgt ruimte voor jouw ideeën en initiatieven. We vinden je talent belangrijk en stimuleren je om deze in te zetten voor de organisatie. Want als jij je talenten kan inzetten, dan vliegt de dag voorbij. In onze informele en open cultuur gaan we uit van vertrouwen en kun je thuiswerken. We organiseren talloze evenementen zoals borrels, een DOE- dag en een Kerstfeest. 

Wat hebben we jou te bieden?
Naast een open en uitdagende werkomgeving en leuke collega’s krijg je een salaris van maximaal € 4.778,- (+22%IKB= €5.846,-/maand; schaal 9 of 10 van de CAO Provincies) op basis van een 36-urige werkweek. Inschaling is afhankelijk van kennis en ervaring. In eerste instantie krijg je een arbeidsovereenkomst voor de duur van één jaar. Daarna wordt je contract bij goed functioneren verlengd voor onbepaalde tijd. Een fulltime werkweek is 36 uur maar je hebt de mogelijkheid om ATV op te bouwen. Dan werk je 40 uur per week, hierdoor bouw je 204 extra verlof uren per jaar op. Daarnaast krijg je 144 uur verlof. 

Contact en procedure
Herken jij jezelf in bovenstaand profiel? Dan gaan we graag met je in gesprek. Solliciteer via de knop 'solliciteer direct'. Met inhoudelijke vragen over deze vacature kun je het beste contact opnemen met Victor Haver (v.haver@rudutrecht.nl) en voor vragen over de procedure met Daan van Osta (werkenbij@rudutrecht.nl). Beiden zijn te bereiken via het nummer 030-7023300.

 

Talent staat bij ons centraal, ongeacht wie je bent en waar je vandaan komt. Bij de RUD streven we naar een veilige werkomgeving waar je jezelf kunt zijn en werk doet waar je plezier en energie uit haalt. We weten dat hoe je naam gespeld is, hoe oud je bent, van wie je houdt en wat je gelooft niets zegt over jouw geschiktheid voor deze vacature. Talent als basis, diversiteit als kracht. Voel je welkom om te solliciteren!

Met deze vacature willen wij graag zelf onze nieuwe collega werven. Dit is dan ook géén oproep voor acquisitie.

Solliciteer direct